A tan sólo unas semanas de presentar su propuesta para el nuevo rascacielos del 425 Park Ave, Foster + Partners han rediseñado uno de los más emblemáticos edificios y espacios cívicos de Nueva York: La Grand Central Station, que cumple 100 años el próximo mes de febrero.

Este edificio alberga diez veces más la cantidad de visitantes para la que fue diseñado originalmente (75.000 personas al día) y Foster + Partners ha sido el encargado de diseñar un proyecto para revitalizar y actualizar el espacio público, mejorar la estructura y por lo tanto toda la infraestructura relacionada con el hacinamiento y el paisaje circundante .

Ayer, en Nueva York, en el MAS 2012 Summit, Norman Foster fue uno de los tres arquitectos que presentaron sus propuestas para el re-diseño de la estación, que cumple 100 años este mes de febrero.

Grand Central Terminal is one of New York’s greatest landmarks and contains perhaps the city’s finest civic space. However, over time it has become a victim of its own success. A building designed to be used by 75,000 people per day now routinely handles ten times that number with up to a million on peak days.

The result is acute overcrowding; connections to the rail and subway lines beneath the concourse are inadequate; and the arrival and departure experience is poor. Added to that, the surrounding streets are choked with traffic and pedestrians are marginalised. The rapid growth of tall buildings in the vicinity has all but consumed the Terminal.

Within the station, the proposal creates wider concourses, with new and improved entrances. Externally, streets will be reconfigured as shared vehicle/pedestrian routes, and Vanderbilt Avenue fully pedestrianised. The proposal also creates new civic spaces that will provide Grand Central with an appropriate urban setting for the next 100 years.

The 42nd street entrance to the south, where access is severely constrained, will be widened to fill the entire elevation by using existing openings, thus greatly easing accessibility. The access via tunnels on the northern approach from Park Avenue will be rebalanced in favour of pedestrians by creating grander, enlarged underground spaces through the Helmsley building. Lexington Avenue to the east will be tree-lined with wider sidewalks and will benefit from more prominent and enhanced tunnel access to Grand Central Terminal. The idea already mooted to pedestrianise Vanderbilt Avenue to the west would be extended. The street would be anchored to the south by a major new enlarged civic space between 43rd Street and the west entrance to the Terminal and to the north by a plaza accommodating new entrances to the East Side Access lines. Trees, sculpture and street cafes will bring life and new breathing space to Grand Central Terminal.

At platform and concourse levels where congestion is particularly acute for travellers on the 4, 5, 6 and 7 lines, we will radically enlarge the connecting public areas, to address the huge increase in passenger traffic in the last 100 years. This will transform the experience for arriving and departing commuters and passengers. A generous new concourse will be created beneath the west entrance plaza on Vanderbilt Avenue connecting directly into the main station concourse.

This visionary masterplan with its focus on pedestrians and travellers will allow Grand Central Terminal to regain the civic stature that it deserves as a major New York landmark and an appropriate twenty-first century transport hub.

"The Municipal Arts Society’s call to study the Next 100 years of Grand Central Terminal in the wider context of the city and its public realm represents an important and welcome debate that will help shape the future form of the city. The quality of a city’s public realm reflects the level of civic pride and has a direct impact on the quality of everyday life. With the advent of the Long Island Rail Road East Side Access, along with the plan to re-zone the district, there has never been a better opportunity to tackle the issues of public access and mobility around one of the greatest rail terminals in the World."

Lord Foster

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Más información

Norman Foster es considerado por muchos como el arquitecto más importante de Gran Bretaña. Ganó el Premio Pritzker de Arquitectura 1999 y el Premio Príncipe de Asturias de las Artes 2009.

Lord Foster reconstruyó el Reichstag como nuevo Parlamento alemán en Berlín y ha diseñado el Gran Atrio del British Museum. Realizó la conexión entre la catedral de St. Paul y la Tate Modern con el Puente del Milenio, una pasarela de acero a través del Támesis. Ha diseñado el Hearst Corporation Building en Manhattan, entre la calle 57 y la Octava Avenida.

Nació en Manchester, Inglaterra, en 1935. Entre sus numerosos proyectos realizados por su oficina están el Ayuntamiento de Londres, el metro de Bilbao en España o la estación de metro de Canary Wharf en Londres, la reforma del patio  del Smithsonian American Art Museum y la Galería Nacional de Retratos en Washington.

En la década de 1970, Lord Foster fue uno de los profesionales más visibles de la high-tech arquitectura que idolatró la cultura de la máquina. En 1986 tiene un gran reconocimiento, con la construcción del Hong Kong and Shanghai Bank,  concebido como un kit de piezas-conectada a una torre armazón de acero, para algunos considerado como la respuesta del capitalismo al populista Centro Pompidou de París.

Nicolai Ouroussoff, crítico de arquitectura del The Times, ha escrito que aunque el trabajo de Norman Foster se ha convertido en más elegante y más predecible en los últimos años, "sus formas son siempre impulsada por una lógica estructural interna, que tratan sus entornos con una refrescante sinceridad."

Premio Príncipe de Asturias de las Artes 2009.

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Publicado en: 19 de Octubre de 2012
Cita: "Central Station en su centenario por Foster + Partners" METALOCUS. Accedido el
<http://www.metalocus.es/es/noticias/central-station-en-su-centenario-por-foster-partners> ISSN 1139-6415
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