Jordi Colomer L’Avenir (“The Future”). A project based on Charles Fourier’s 19th-century Phalanstère. Fourier did not draw detailed plans for this utopian building, which was never built; in his writings, however, he planned and described it in great detail. It was intended to offer its chosen inhabitants a life and an environment painstakingly constructed on the basis of the harmony of time and space and of their characters and enthusiasms. A good moment to discover the works of this artist:

Jordi Colomer's work certainly remember these "constructed situations" that both practiced the French Situationists, led by Guy Debord. Moved to the universe of  Jordi Colomer, the result is a reflection on how to live in a setting or the way human vision becomes reality.

Colomer Colomer is actually the creative interaction between an artificial construct and its surroundings that is interested. Ie situations. A subjective look, funny sometimes applied to all situations. As "En la Pampa", which contrasts the constructed spaces and the infinite spaces of the desert. The five videos in this book show the improvised actions of María y Mateo in the Atacama Desert in Chile.

En la Pampa. (2008) © Jordi Colomer.

The culmination of Fourier’s thinking and his persistent dream, the Phalanstère seems, in many ways, to bring together the ideas that Colomer has been exploring since the beginning of his career. For the Catalan artist, however, this is very much about the future. These untold fictions, these ideal worlds that overcome their contradictions to kindle the conviction of the imagination, are the aesthetic sources of a political liberation yet to be achieved. They are the adventures that Colomer has always presented, whether in films, models, photographs, or installations. Grandiose fictions that reveal possibilities and that turn the most ordinary of people, whether active citizens or just spectators, into pioneers in unexplored territory.

Read more
Read less

More information

Jordi Colomer nació en Barcelona en 1962. Actualmente reside y trabaja entre Barcelona y París. Dotada de un marcado sentido escultórico, su obra abarca múltiples medios poniendo un énfasis especial en la fotografía, en el vídeo y en la puesta en escena de ambos dentro del espacio expositivo. A menudo, la creación de situaciones, propias de una suerte de “teatro expandido”, permite al espectador evaluar su relación con las representaciones y con su propio papel dentro de y frente a ellas. 

La variedad de medios que convoca la obra de Jordi Colomer y la transversalidad de su criterio están sin duda ligadas a su fragmentaria formación como arquitecto, artista e historiador del arte en la Barcelona aperturista de los años 80. A partir de la exposición “Alta Comèdia”, realizada en Tarragona en 1993, Jordi Colomer comienza a fusionar en su trabajo escultura, elementos de la escenografía teatral y referencias a la arquitectura. A partir de esos años (y en particular, desde su descubrimiento del cine de vanguardia alemán de la década de los treinta), el vídeo comienza a perfilarse como mediador principal en la relación que el artista mantendrá con la performance, el teatro y la escultura. En 1997 presenta su primera obra de vídeo en una sala de proyección site-specific construida dentro del MACBA. Esta estrategia permite a Jordi Colomer superponer el espacio teatral, la instalación como escultura habitable y la micro-narración cinematográfica. Así surgirán piezas como Pianito (1999), Les Jumelles (2000) o Le Dortoir (2001), que completarán un periodo marcado por el trabajo en sets de rodaje extremadamente construidos, donde el decorado determina enteramente el comportamiento de los personajes.

A partir de 2001, la investigación escenográfica de Jordi Colomer se abre al espacio urbano, explorando los diversos escenarios de la vida social (barrios, carreteras, desiertos, azoteas...). Esta fase de su trabajo está determinada por los viajes, quizá porque éstos le permiten mantener una mirada extranjera ante los distintos decorados urbanos que busca o descubre. Así surgen obras como Anarchitekton (2002-2004), proyecto itinerante a través de cuatro grandes ciudades globales (Barcelona, Bucarest, Brasilia, Osaka), No? Future! (rodada en Le Havre, 2004) o Cinecito (La Habana, 2006), entre muchas otras, o las más recientes En la Pampa (realizada en el desierto de Atacama, Chile, 2008), Avenida Ixtapaluca (houses for México, 2009) o The Istanbul Map (Istanbul, 2010). Obras-viajes donde la temática del desplazamiento vuelve de modo recurrente, y donde la acción aislada de un personaje condensa la reflexión (no exenta de cierto humor absurdo) sobre las posibilidades de supervivencia poética que ofrece la urbe contemporánea.

Read more
Published on: June 14, 2011
Cite: "JORDI COLOMER: "L'avenir" and other projects." METALOCUS. Accessed
<http://www.metalocus.es/en/news/jordi-colomer-lavenir-and-other-projects> ISSN 1139-6415
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...

Our selection