The show features a suite of sculptures engaging with man’s unrelenting struggle against gravity. Bringing together different strands related to his interests in architecture, minimalism and the history of art, the sculptures in this project arrest a moment of suspension that enables us to better appreciate the politics of balance. Inspired by his fascination with the physical phenomenon involved, Dávila maintains the tension in a series of compositions that transmit an ominous tranquillity. The apparent calm of the sculptures is the result of a balance of forces, the support and the natural tendency to fall to earth.

Today, 27 February Travesía Cuatro Gallery is opening a new project to coincide with José Dávila’s 10 years working with the gallery.

In this edition of the fair, in addition, Jose Davila has been awarded the First Prize NH Collection of Contemporary Art.

These pieces by Dávila are predicated on points, lines and planes—the basic elements of architecture, composition and construction. The end results are static, spatial and abstract forms combining constructive experimentation, sculpture and drawing. Contemplating these works brings to mind Borges’s words when he said “this imminence of a revelation which does not occur is, perhaps, the aesthetic phenomenon.”

Besides the solo show in the Travesia Cuatro Gallery will also exhibit at ARCOmadrid 2015 (booth 9B08) -from 25 February to 1 March- three large mobile sculptures by the artists entitled Homage to the square. 

Venue.- Travesía Cuatro Gallery. C/ San Mateo 16. 28004 Madrid. Spain.
Dates.- From 27 February to 30 April 2015.

Read more
Read less

More information

Jose Dávila (México, 1974) vive y trabaja en Guadalajara, México. A lo largo de su carrera ha trabajado sobre la relación entre lugar y ficción, espacio y tiempo, con la arquitectura y la geometría como ejes principales. Para ello ha utilizado una amplia gama de soportes y técnicas, como la escultura, la instalación, la fotografía o el dibujo. Junto a su labor artística, fue co-director y co-fundador de la Oficina para Proyectos de Arte (OPA) en Guadalajara, Jalisco.

Fue reconocido con la beca nacional para jóvenes creadores del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes (FONCA) de México 2000-2001, y el Fondo Estatal para la Cultura y las Artes (FECA) en 2004-2005. Realizó una residencia anual en Berlín por invitación del Kunstwerke y, con el apoyo de la Andy Warhol Foundation, llevó a cabo una residencia en el Camden Arts Centre en Londres. Más recientemente fue reconocido por ArtNexus como mejor artista latinoamericano de 2014 y The Getty Foundation concedió a Los Angeles Nomadic Division una beca para desarrollar una investigación sobre el trabajo de Dávila en el ecuador de su carrera.

Su obra ha sido expuesta en muestras individuales y colectivas, en galerías, centros de arte de todo el mundo y también su obra se encuentra representada en museos españoles como el Artium de Vitoria, el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, el Marco de Vigo o la colección de la Fundación La Caixa, la colección de la Fundación ARCO y el Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M), así como en instituciones de relevancia internacional como el Museo Universitario Arte Contemporáneo (MUAC), en México D.F. (México); la Colección Inhotim, en Brumadinho (Brasil); Albright-Knox Museum, en Buffalo, Nueva York (EE.UU.); la Zabludowicz Collection, en Londres (Reino Unido); el Museum of Modern Art (MUDAM), en Luxemburgo, el Institute for Contemporary Art (ICA) de Boston (EE.UU.) y el Centro Nacional de Arte y Cultura Georges Pompidou, en París (Francia). Asimismo, sus obras forman parte de colecciones privadas como Coppel, Jumex, DKV y la colección de Patricia Phelps Cisneros.

Read more
Published on: February 27, 2015
Cite: "José Dávila. Dreaming tension of matter" METALOCUS. Accessed
<http://www.metalocus.es/en/news/jose-davila-dreaming-tension-matter> ISSN 1139-6415
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...